2019. július 21., vasárnap

Kis lépés egy embernek, de hatalmas ugrás az emberiségnek

Ez év júliusa mozgalmas volt a csillagos eget, ezen belül a Holdat figyelő amatőrcsillagászoknak. Július16-án részleges holdfogyatkozás volt, erről korábbi bejegyzésben írtam. Július 20-án pedig megemlékeztünk az Apollo 11 űrhajó 50 évvel ezelőtt zajlott sikeres küldetésére. Arra gondoltam, hogy a történelmi jelentőségű eseményt a leszállóhely fotografikus észlelésével ünnepeltem meg.
(A képen a holdkomp és a parancsnoki modul 1:144 arányú készülő makettje)



Kora estére az időjárás előrejelzés nem ígért semmi jót, ugyanis a radarképen erős felhőzet örvénylett Közép-Európa felett. Bízva abban, hogy a Hold felkelte után kitisztul az ég, kitelepültem és vártam. Az érkezésemet lakomával megünnepeli szándékozó szúnyoghadsereg ellen a háztartásban fellelhető mindenféle riasztót magamra kentem, ami ideig-óráig visszatartotta a belőlem lakomázni szándékozókat. Így is mire hajnalban végeztem jó pár csípés mutatta, hogy voltak jóllakottak is a szúnyogok között.

Visszatérve az égen történtekre, sötétedéskor sikerült pólusra állítani és betanítani a mechanikát. Mire végeztem e kötelező művelettel a Jupiter már delelés közeli helyzetben volt, ezért megcéloztam és két felvételt is készítettem róla. A harmadikat már le kellett állítani, mert dél felől felhők takarták az eget. A légkör állapota sem kedvezett, így megállapítottam, hogy a most készült Jupiter képek, nem fognak életem legjobbjai közé tartozni. Nem baj, a feldolgozásukkal elütöttem a holdkeltéig hátralevő időt.

Végre 00:44-kor a Hold észlelhető magasságba került és kiemelkedett a déli eget alacsonyabban takaró felhők mögül. Szép látvány volt, mindenképpen meg akartam örökíteni a holdkorongot is. A következő kép 19 darab részletképből összeállított mozaik.
A Hold 2019.07.21-én éjszaka.
A kép elkészültét a felhőzet megnehezítette, időnként meg kellett állítani a felvételt és megvárni míg kissé kitisztul. A Holdat szemlélve óvatlanul is felmerül a kérdés: Vajon hova szállt le a Sas?

A Sas holdkomp leszállóhelye a Holdkorongon.

A  fenti mozaikhoz szükséges anyag elkészülte után közelebbről is megnéztem a Mare Tranquillitatis (Nyugalom Tengere) azon részét ahová Neil Armstron pilóta a Sas (Eagle) holdkompot 1969. július 20-án 20:17-kor (GMT) letette.
A Nyugalom Tengerének déli részlete. A kép 3x fókusznyújtással készült.
A következő képen bejelöltem a leszálló helyet:
A Nyugalom bázis helye. Lent a jellegzetes Theophilus kráter.

A területről készítettem egy mozaik képet is. Ez 4 db, 2x fókusznyújtással készült képből állt össze:
A Nyugalom Tengerének déli része, az Érdesség Öble és alatta
a Nektár Tengere.
A Mare Nectaris (Nektár Tengere) nyugati partján elterülő három nagy kráterről ebben a bejegyzésben korábban írtam. Ami még érdekes lehet, jól megfigyelhető a nektaris medencét létrehozó becsapódás során kialakult réteges és gyűrűs falak maradványai délnyugat felé.

A NASA LRO szondája által 2012.03.07-én készített kép a Nyugalom bázisról.
a kép forrása space.com

A Holdutazás 50. évfordulójával nagyon sok médium foglalkozott. A napi sajtó számtalan cikkén kívül ajánlom a National Geographic e havi számát, valamint a Tom Hanks által fémjelzett és az HBO-n futó sorozatot a Végtelen szerelmesei címmel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések