2022. július 22., péntek

Egy új, lehetséges kettős csillag

 


A Skorpió csillagkép egyik nyílthalmazának átböngészése során találtam, vagy ha úgy tetszik felfedeztem egy új, lehetséges kettős csillagot. Most pedig következzenek a részletek:





Mostanában gyakorta használom ki az iTelescope hálózat nyújtotta előnyöket. Így meg tudok örökíteni olyan égi objektumokat is, melyek saját szemmel történő megpillantására igen kicsi az esély. Ilyen a tőlünk soha nem látható kisebb nyílthalmaz, ami a festői NGC 6231 névre hallgat.

Ez a halmaz a Skorpió csillagképben található, és csillagászati értelembe véve igen fiatal, 2-7 millió éves. Ebből eredően a csillagai is fiatalok, már amelyik már csillagként funkcionál benne. Jellemzően ezek az O színképosztályba tartoznak, azaz fiatal, forró kék színű óriások.

Az NGC 6231 nyílthalmaz a Skorpióban. Forrás: The Sky

A halmaz közepén található a SEE297 jelű kettős, illetve többes rendszer.  Ennek kimérése során akadt meg a szemem a szomszédságában levő két csillagon. Az Aladin Lite programban megnéztem e két csillag sajátmozgását és meglepődtem! Nagyon kicsi volt a különbség a két saját mozgás között, így tüzetesebben megvizsgáltam őket.

A halmaz a T33 távcsővel késztett képen, bejelöltem rajta az új kettőst


Először meg kellett bizonyosodnom, hogy ugyan azon csillagokat vizsgálom az Aladinban és az AstroimageJ-ben. Összehasonlítottam a koordinátákat:

A csillag

Aladin adat

Saját adat*

Különbség**

RA

16h 54m 14,10333s

16h 54m 14,061s

-0,04233

Dec

-41°50’ 08,5035”

-41°50’ 7,8354”

-0,6681

*A 6 db képen mért koordináták átlaga
** A saját adathoz mérve

 

B csillag

Aladin adat

Saját adat*

Különbség**

RA

16h 54m 13,421s

16h 54m 13,3518s

-0,0692

Dec

-41°50’ 09,1018”

-41°50’ 8,5812”

-0,5206

*A 6 db képen mért koordináták átlaga
** A saját adathoz mérve

Így látható, hogy mindkét kép ugyanazon csillagokat ábrázolja.

Másodszor megnéztem a két csillag sajátmozgás értékét

Sajátmozgások

A csillag

B csillag

Különbség

pmra

-0,532

-0,62

-0,088

pmdec

-2,273

-2,35

-0,077

 Ebből arra a következtetésre jutottam, hogy a két csillag együtt mozog a térben, vagyis lehet közöttük gravitációs kapcsolat, nem csak optikai párról van szó.

Az új kettős tagjai 

Az AstroimageJ szoftverrel kimértem a két csillag közötti szeparációt és irányszöget. A mérést 6 db képen végeztem el, és átlagoltam. Az alábbi eredményeket kaptam:

PA°

Szeparáció”

delta Magnitudó

264,62

7,98

2,55

 Mivel az Aladin szerint az általam A tagnak jelzett csillag 9,013mag, így a B tagnak 11,56mag eredményt kaptam.

A Stelle doppie-ban rákerestem az fenti koordinátákra +-1°-os rádiusszal. A kilenc találat közül egyik sem rendelkezett a fenti paraméterekkel.

A Simbad adatbázis mindkét csillagot tartalmazza. Az A jelűt HD326329, a B jelűt pedig NGC 6231 366.

Mindkét csillagot YSO-ként jelöli, azaz fiatal csillag szerű objektumként, vagyis olyan csillagok, amelyek az életüknek nagyon az elején vannak. Lehetséges, hogy itt egy kettős rendszer születését láthatjuk?

Nem tudom ezt a kérdést amatőr eszközeimmel és tudásommal eldönteni. Természetesen ezt a „felfedezést” még szakcsillagászoknak meg kell erősíteni, de így is örülök, hogy amatőr létemre találhattam egy eddig nem ismert kettőst.

Források:

Simbad adatbázis
Aladin Lite térkép
Stelle doppie adatbázis
Wikipédia
The Sky







1 megjegyzés:

  1. Zsolt, gratulálok a precíz észleleshez! Bíztatlak valakit felkeresni ebben a témában, lehet felvennék a WDS-be új névkóddal, - a tieddel.

    VálaszTörlés

Népszerű bejegyzések