2024. február 17., szombat

Egy remek kis eszköz, a Seestar S50

Ebben a cikkben bemutatom eddigi, rövid tapasztalataimat egy remek kis műszerrel. A ZWO mérnökei most is nagyot alkottak, hogy létrehozták ezt a kis, könnyű és kompakt eszközt. Ugyanis a Seestar S50 több, mint egy egyszerű távcső. Kis testében a sikeres égbolt fényképezéshez szükséges minden dolgot belezsúfoltak. Úgy mint egy APO-t, egy videókamerát, mozgató motorokat, szűrőket, stb., és mindezt megtámogatták a mostanában nagyon divatos AI-val, azaz a mesterséges intelligenciával. De lássuk a részleteket!

Hosszú vívódás után szántam rá magam egy Seestar S50 beszerzésére. Aki ismer tudja, hogy konzervatív vagyok. Nekem az a távcső, amelynek a végén nézek bele. Ezért csak refraktorokat használtam amatőr pályafutásom során. Legtöbbet a műszerek és eszközök menüpontban látható műszerrel garázdálkodtam az égbolton. Ehhez évekkel ezelőtt beszereztem egy ASI 120 kamerát, amellyel Napot, Holdat és bolygókat igyekeztem megörökíteni. Kedvenc szakterületemen a kettős csillagok világában ez a műszer csak rajzolásra volt alkalmas. Ez utóbbi tevékenységet hanyagolom is, miután a látásom már nem a régi. Ezért a párosok megfigyeléséhez robottávcsöveket használok, nem is rossz eredménnyel. Lásd a publikációk, eredmények menüpontot!

Csütörtökön kopogott a futár egy közepes méretű dobozzal, mely az új Seestar S50-t rejtette. De mi is ez a Seestar S50? 

A Seestar S50 felépítése. Forrás Seestar honlaja.

Gyakorlatilag minden egyben távcső, amint a fenti ábra is mutatja. Tartalmaz egy 50/250 háromtagú APO-t, egy 1080x1920 felbontású videókamerát, 64 GB tárhelyet a képeknek, videóknak, mozgató motorokat, akkumulátort, amely 6 órás működést tesz lehetővé, autófókusz rendszert, továbbá az AI-t, amely vezérli a távcsövet, továbbá elvégzi a vezetést, a képkészítést és képfeldolgozást is. Tartalmaz még két szűrőt is amelyek a kamera előtt vannak. Az egyik az UV/IR állandó, míg a fényszennyezés hatását csökkentő szűrő igény szerint aktiválható. Így egy nagyvárosi erkélyről is lehet szép asztrofotókat készíteni vele. A kis műszerhez okostelefonunkal, tabletünkel WIFI és Buetooth kapcsolaton keresztül csatlakoztathatunk. Ehhez le kell tölteni a Seestar applikációt a megfelelő áruházból. 

Seestar S50 az asztalon.

Használata nagyon egyszerű, mivel az egész kütyü azimutális állványon kapott helyet nincsen szükség pólusra állásra és egyéb beállításokra. Mindössze vízszintezni kell az állványt. Ehhez segítséget jelent az állványon látható buborék, továbbá az applikáció is. Ez utóbbi nem is enged semmit sem csinálni, amíg el nem végezzük ezt a beállítást. Öt felvételezési módot kínál az applikáció. úgymint mélyég, nap, hold, bolygó és tájkép funkciót. A napfényképezéshez egy napszűrót is tartalmaz a csomag. A nap, hold, bolygó módban választhatunk time lapse, fotó és videó mód között. Videó módban alapbeállításban mp4, míg raw beállításban avi formátumban rögzít. Képeket jpg és fit formátumban készít. Mélyég funkcióban a képeket automatikusan stackeli is, de rendelkezésre állnak a light képek egy másik szoftverrel történő feldolgozáshoz is. 

A felvétek készülhetnek automatikus módban, de lehetőség van a erősíteni, illetve csökkenteni gaint. Az integrációs időt ajánlatos 10 s-n hagyni, az azimutális szerelés miatt. Az applikáció tartalmaz egy csillagtérképet, amelyen egy objektumot kiválasztva a távcső rááll és kezdhetjük is a fotózást, valamint ajánl is érdekes objektumokat az estére. 

A távcső beszél! Igaz csak angolul tud, de minden elvégzett művelet elvégzését közli. Azért egy átészlelt éjszaka után ez egy szoros kapcsolat kezdete is lehet. :-) 

Íme pár kép amiket készítettem vele:

Nap 2024.02.16.

Hold 2024.02.16.


Jupiter 2024.02.16.

Uránusz 2024.02.16.

Mélyégen még nem próbáltam ki, az a közeljövő programja lesz. A közösségi oldalakon a vonatkozó Seestar csoportokban nagyon komoly képeket láttam, amelyek a Seestarral készültek. 

A készülék egy decens, hordozható, keményfalú táskában foglal helyet, összsúlya így kb. 5 kg.

Hordtáska.


Összecsukva a táskában.

Összefoglalva remek kis kompakt rendszert kap az egyszeri amatőr csillagász 500 $-ért, ami megfelelően használat mellett nagyon sok örömet okozhat az eget kémlelőknek. Amint a fenti képeken is látszik a hosszúfókuszú és nagy átmérőjű távcsövekkel nem veszi fel a versenyt (hold és bolygó fotózásnál 4X-es digitális zoomot lehet alkalmazni), de bizonyos korlátok között nagyon jól és egyszerűen használható. 

Tegnap este pl. megnéztem vele több mélyég objektumot (M45, M 42) de képet nem csináltam róluk, csak az élőképben gyönyörködtem a tablet kijelzőjén.

Végezetül álljon itt egy paraméter táblázat:

A Seestar S50 paraméterei.



2 megjegyzés:

  1. Köszönöm, ez most rendkívül jól jött nekem, mert pont most rendeltem én is egy ilyen szerkezetet. Szerintem a SW 114/900 Newtonommal remekül kiegészítik majd egymást. (A kínaiak egyébként nagyon szeretik ezt a beépített beszélőfunkciót, a Xiaomi biztonsági kameráink is beszélnek.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! Korongfotókra nagyon jó, részletképekre meg marad a régi rendszer. Mélyeget fotózni is egyszerű vele.

      Törlés

Népszerű bejegyzések