2015. január 14., szerda

Üstökös a láthatáron!

Jól kezdődik 2015. év! Január közepén magasan jár és szépen fényesedik a C/2014 Q2 (Lovejoy) üstökös. Meg aztán végre elszántam magam mechanika cserére is. A GOTO-s EQ-5 egy hete megérkezett és már össze is szereltem, illetve a műszert át is költöztettem rá. De nem csak a mechanikát cseréltem le a távcső alól, hanem a kereső távcsövet. A régi 6x30-t egy 9x50-es amiciprizmás váltotta.  Izgatottan lestem az eget, mikor adódik egy tiszta esete, hogy a felturbózott műszert kipróbáljam, beállítsam.  Ez az idő jött el tegnap, azaz január 13-án. Kitelepüléskor és pólusra álláskor erősen befelhősödött az ég, a Polaris nem is látszott. :-( Ez utóbbi tény erősen megnehezítette a beállítást. De olyan 6 órára elhúztak a felhők, a Polaris a kis karikába került, a GOTO 3 csillagos betanítása is jól sikerült, és a kereső is párhuzamosodott a refraktorral. Indulhat a banzáj!

Első célpont az Uránusz. Nem nyújt felemelő látványt az okulárban, bár még magasan áll, de a városi fények zavarják a megfigyelést és még fátyolfelhős az ég arra felé. Kékes-zöld 1-2' átmerőjű korongja látható. A Halakban áll. Azért készítettem egy rajzot:

Következett a nagy attrakció, az üstökös, mely a C/2014 Q2 (Lovejoy) névre "hallgat". Az fényes 5 mg-s égi vándor a Bika szarvai között halad. Keresőben lenyűgöző látványt nyújt. Igaz csak a kóma grízessége látszik, csóvát nem látok, illetve hosszabb szemlélés után, mintha fel-feltűnne igen halványan K-i irányban. A magját csak a főműszerben lehet kivenni, ahol viszont nagyon kiterjedt a megjelenése. Kb. 13' az átmérője. Kékes színű. Két rajzot is csináltam, egyik a keresőbeli látványt mutatja:
A másik, ahogy a távcsőben látszik:

Az üstökös után, még megnéztem a 40 ERI nevű kettős, illetve hármas rendszert, de csak két tagot láttam, ide még vissza kell térnem, valamint vetettem egy pillantást a Jupiterre is, "akit" már nem láttam tavasz óta. Az óriásbolygó  épphogy a fák koronája fölé emelkedett, a korongon részleteket nem láttam, a kép 111X nagyításnál nagyon remegett. A négy Galilei hold a Ny-i oldalán sorakozott egy vonalban:

  
Mire a rajzokkal végeztem, nagyon átfáztam, hiába öltöztem be, ezért úgy döntöttem a mai estére elég a "Barátok közt"-ből. Ismét szép élményekkel gazdagodva vonultam haza melegedni, felengedni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések