2015. január 17., szombat

Küzdelem a felhőkkel

Csak piszkál az üstökös, az újabb észlelés fő célja is az égi vándor volt. Egész nap szép, kék égbolt adott reményt, hogy este aha élményben lesz részem. Már pólusra álláskor látszott, hogy az égiek szégyenlősek és felhők mögé bújnak. Nem baj, kitartó vagyok, valamivel este öt után már a látómezőben tündökölt a kométa.

Rajzolni kezdtem, aztán befelhősödött, nem láttam semmit a műszerben, aztán kitisztult arrafelé az égbolt, folytattam a rajzot, aztán megint felhő jött.... Ez így ment kb. kettő és félórán keresztül.

Azért sikerült készítenem egy 31X nagyítású rajzot:


Azután meg a keresőben látott képről egy vázlatot:


A C/2014 Q2 (Lovejoy) már a Bika és a Kos határán jár. A rajzon nyugat felé, az üstökös felett levő csillagok már a Koshoz tartoznak. Sajnos a látómezőkben mind halványabb csillagok vannak, de úgy becsültem, hogy az üstökös tartja az 5 mg-s fényességét. A kóma sűrűsödése sem változott az előzőekhez képest. A magot is szépen lehetett látni, mind az okulárban, mind a keresőben. Kiterjedése 16' körüli. Csóvát most nem láttam. Színe kékes-zöldes volt.

A rajzok készítése során többször teljesen felhős lett az ég, majd néhol felszakadozott a felhőzet. Mikorra készen lettem, úgy gondoltam elég a felhőharcból, összepakoltam, azzal a tudattal, hogy pár napig nem lesz alkalmam a távcsőbe nézni, mert az előrejelzés borús napokat ígér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések