2024. október 20., vasárnap

Üstökös kaland

Az idei ősz kétségtelenül legnagyobb égi szenzációja a C/2023 A3 (Tsuchishan-ATALAS) üstökös feltűnése volt, amely nem csak a csillagászokat, de a sajtóhíreknek köszönhetően széles közönséget is lázban tartotta. A közösségi médiákban egymást követték a jobbnál jobb fényképek, melyek az égi vándort ábrázolják hosszú csóvájával. Ebben a posztban röviden összefoglalom, mit is kell tudni az üstökösről, továbbá a hozzá kapcsolódó élményeimet osztom meg az Olvasóval.

Igazán látványos üstökös az 1997 tavaszán feltűnt Hale-Bopp óta gyakorlatilag nem járt a bolygónk közelében. Több jelölt is akadt, de ezek sajnos sokszor az előrejelzések táplálta reményt nem váltották be. Némelyek a Napba zuhanva fejezték be pályafutásukat, némelyek azt megközelítve szétestek, de volt olyan is, amelyik túlélte a napközelségét, de nem fényesedett fel annyira, hogy szabadszemmel is élvezhető látványt nyújtson. Végre 27 év elteltével ismét láthattunk egy látványos égi vándort!

A C/2023 A3 története 2023 január 9-én kezdődött, amikor is a Kínában levő Tsuchinshan (Bíbor hegy) obszervatóriumban készült fényképeken, majd február 22-én a dél-afrikai ATLAS ( Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) égboltfelmérő robottávcső fényképein fedeztek fel egy halvány, gyorsan mozgó pontot. 

Az ATLAS fényképén az új üstökös. Forrás: Wikipédia.

Ekkor már 7,3 csillagászati egységre (CSE=nap-föld távolság) járt a Naptól, és még bizonytalan volt, hogy egy sima aszteroidát vagy egy üstököst sikerült megtalálni. A pontot a Palomar hegyi Obszervatórium tette ki, ahol egy 2022. december 22-én készült képen megtalálták, és már enyhe kóma és csóva is látszott a környékén. Így kiderült, hogy egy új üstököst találtak. A további vizsgálatok megállapították, hogy ez nagyon messziről, a naprendszer határán levő Oort felhőből származik. Ez a 2000 és 150 000  CSE közötti öv gyakorlatilag egy üstökös "raktár".

Az Oort-felhő és a naprendszer. Forrás: Sky and telescope.

Nyáron még úgy nézett ki, hogy napközelbe érve osztozik korábbi társai sorsában és szétesik. Júliustól szeptemberig nem lehetett megfigyelni, mert már közel járt a Naphoz, elveszett annak fényében. Viszont a SOHO napmegfigyelő műhold látványos videót készített a napközelben járó üstökösről:


Ekkor derült ki, hogy túléli a napközelséget, és nagy esély mutatkozott arra, hogy 27 év óta az esti ég  leglátványosabb üstököse legyen. A hírt szeptember 11-e után nem csak az amatőr csillagász közösség, de a sajtó is felkapta, így október az üstökös láz jegyében telt. Október 10-én vált ismét láthatóvá az északi égbolton, majd gyorsan fényesedett fel szabadszemessé, miközben egyre magasabban látszott. Földközelben október 12-én járt, 71 millió kilométerre közelítette meg bolygónkat. Azóta számtalan megfigyelés és fénykép készült róla, melyek elözönlötték a közösségi médiákat. A hónap végéig az esti szürkület után lehet megfigyelni a délnyugati égbolton, szabadszemmel sötét égen még halványan látszik, a legjobb látványt a nagy látómezejű binokulárokban nyújtja, de fényképezni is érdemes még.

Üstökös helyett teliholdnézés csütörtökön.

Esztergomban október 17-én csütörtök estére hirdettem meg egy távcsöves üstökös nézést a Bazilika mellé. Még a délutáni előrejelzés is azt mutatta, hogy derült este elé nézünk. Felérve a Várhegyre a nyugat eget sötét felhők borították, de végig reménykedtem benne, hogy egyszer majd csak elhúznak onnan, sajnos nem így történt. Az üstökös keresésben és a bemutatón Tolnai János barátom értékes segítséget nyújtott. A szépszámú érdeklődőnek a teliholdat tudtam csak mutatni távcsőben, miközben János folyamatosan pásztázta binoklival a nyugati eget, hátha felbukkan az est főszereplője. Sajnos csak két alkalommal kb. öt percre látszódott a felhők résein az égi vándor és csak néhány szerencsés láthatta meg távcsővel, mielőtt a felhők újra eltakarták volna. Ezért este 8 körül a kudarc miatt kissé keserű szájízzel pakoltam össze a távcsövet. Másnapra, péntekre, az összes meteorológiai honlap derült időt jósolt, ezért újra meghirdettem ugyan oda az üstökösnézést.  

Az érdeklődők hosszú sora kígyózik a távcső mögött pénteken.

Ez az este viszont jól kezdődött, csak fátyol felhőzet volt a nyugati égen. Amikor a Nap eltűnt a horizonton még az ott burjánzó felhőzet felett sikerült elcsípni a Vénuszt, az Esthajnalcsillagot. A Bazilikánál sétálók közül páran láthatták is távcsővel. Aztán a szürkületben elkezdődött az üstökös keresése. Ahogy sötétedett az ég egyre több csillag tűnt fel, és végül megjelent a távcső látómezejében az est fő attrakciója. Kissé halvány, diffúz ködösséget láthattak az érdeklődők, melynek közepén levő pont fényesebb volt. Ez volt a 3,5 km átmérőjű mag, melyet körül vett a kóma, amelyből egy rövidke csóva indult ki. A Naptól távolodó üstökös így mutatta meg magát nekünk. Míg egymás után nézték meg az érdeklődők a "Csucsit", igyekeztem adalékkal szolgálni az üstökösökről általában és erről az üstökösről, hogy mekkora, honnan jött, milyen sebességgel robog, stb.  
 
A közel másfél órás láthatósága alatt nagyon sokan, becslésem szerint 80-100 fő állt sorba a távcső mögött. Volt, aki saját távcsövet is hozott, őket János igazította útba az üstökös felé. Néhányan szabadszemmel is látták, bár ezt megnehezítette a szomszédunkban levő, és a Bazilikát megvilágító reflektorok erős fénye. Volt olyan szerencsés is akinek Párkány feletti égboltról készített fényképén feltűnt a csóvás vándor. Este nyolc után már alacsony helyzete miatt nem volt olyan látványos és az érdeklődők is elfogytak. Az est zárásaként még a Vár felett tündöklő Szaturnuszt néztük meg. A gyűrűjét már csak egy fényes csíkként lehetett látni, de ott volt mellette Titán nevű holdja is.

Optimista emberként magammal vittem a Seestaromat is, hátha lesz időm és alkalmam ezzel megörökíteni az égi vándort. Hát nem volt, szerencsére. Vigasztalásként az elpakolás előtt készítettem egy felvételt az immár fogyatkozó Holdról.

Októberi 98%-os Hold.

 Csak nem hagyott nyugodni ez az üstökös dolog, szerencsére Zsombok Gabi szombat este szólt, hogy néhány környékbeli amatőrcsillagásszal elmennének üstököst nézni. Így megbeszéltük, hogy vagy a Vaskapuban, vagy az Duna melletti Erzsébet parkban találkozunk. Én az utóbbi helyre mentem és csak a Seestart vittem magammal. Az okos kis kínai műszer nagyon jó képet csinált az üstökösről. Ahogy néztem a tabletet, amint az egymás utáni expozíciók hatására egyre jobban rajzolódott ki a kóma, majd a sűrű csóva, és egyre markánsabb látványt nyújtott az egész üstökös, önkéntelenül is felkiáltottam, és féktelen örömet éreztem. A parkban sétálgatók furcsán néztek rám, de nem érdekelt. Mikorra Gáborék előkerültek már egy gyönyörű szép üstökös fotót tudtam nekik mutatni, nem kis büszkeséggel. Íme:

A C/2023 A3 üstökös 2024. október 19-én 18:56-kor az esztergomi Erzsébet parkból fényképezve.

A mag jóval fényesebb, mint a távcsőben, a csóva is hosszabb és sűrűbb, sőt a halvány ellencsóva is látszik még. Így nekem is lett egy C/2023 A3 fotóm. Hurrá!

Ha már kint volt a Seestar és szép kora este volt, megnéztem régen nem látott kedvenc változómat a T Coronae Borealist, melynek robbanását legkésőbb szeptemberre jósolták. Róla már írtam korábban e blogon. Jelentem, eddig nem robbant, most 10,64 magnitúdó a fényessége, még nyugalomban van. Várunk. Ha végre berobban ez lehet a következő égi látványosság az üstökös után.

A T CrB 2024. október 19-én. A kép szélére sikeredett, de így is kimérhető volt a fényessége.





 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések