2013. augusztus 18., vasárnap

Kettősök nyomában.

Észlelésre készen
Alcor-Mizar párosa
Mivel hosszú hétvége van és nem tudtunk sehova elutazni, gondoltam nézelődök az éjszakai égbolton. A Meteor nyári számában találtam egy listát a Göncöl kettőscsillagairól. Igaz, félhold ígérkezett, de bíztam abban, hogy a tágabb párokat sikerül leészlelnem. Sötétedés után gyors pólusra állás és a távcső beállítása következett, majd irány az első kettős, a sokak által ismert Mizar-Alcor páros. Már 50X nagyítás során majd kiugrottak a LM-ből. A három csillag (az Alcor, a Mizar és kísérője) gyönyörűen ragyogott a holdfénytől világos háttér előtt. Készítettem rajzot is róla, annak ellenére, hogy szerintem a legtöbbet nézett csillagok egyike. Jó volt figyelemmel kísérni, ahogy a sötétség beállt, és a LM-ben  egyre több csillag tűnt fel. A főcsillagok körül fényes halo volt megfigyelhető.

STF 1832
A következő célpont a hangzatos nevű STF1832 kettős, illetve többes rendszer. Ez az előbbitől pár fokra északra helyezkedik el. A LM-ben rögtön feltűnt a jellegzetes alakban rendeződött három fő csillag. Hosszabb szemlélés után vettem csak észre a halványabb csillag kísérőjét. olyan 190 fokos irányban, szorosan a főcsillag mellett.  Ellenőriztem a látványt 111X nagyítással, mely már biztosan mutatta a halvány kísérőt. Erről is készítettem egy rajzot.

STA 122



Az előző párostól kissé délebre található a következő célpont, az STA122 katalógus számú kettős. Kissé nehezen találtam meg, de kis gotozás és térképek összevetése után sikerült azonosítanom a csillagokat. Ezek már jóval halványabbak az előzőeknél. Az alakzat így is szép látvánnyal örvendeztetett meg. A kísérő csillagot csak 111X nagyítás mutatta, messzebb a főcsillagtól, becslésem szerint 200 fok irányában. Fényességkülönbségük tetemes, így az észlelőt kihívás elé állítja. Természetesen erről a látványról is készült rajz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések