2013. augusztus 23., péntek

A vendég csillag

Augusztus 14-én röppent fel a hír, hogy egy japán amatőr novát észlelt a Delfin csillagképben. Már korábban is terveztem, hogy megnézem az új vendégcsillagot, míg el nem halványodik, erre a mai éjszaka került sor.  Előtte fórumokat böngésztem, cikkeket olvastam. Este kissé aggódtam, mert egy piszok nagy felhő terpeszkedett az északi égen, takarva a Sarkcsillagot. Féltem, hogy nem tudok pólusra állni a távcsővel, de ez a probléma 21 körül hál'istennek megoldódott. A távcső beállítása után 22 felé a nova koordinátáira gotoztam. A csillag delelés közeli helyzetben volt. A kézi vezérlő szerinti koordináta: RA: 20.49.09 +20.24.01.
A látványt kissé soká tartott azonosítanom a térképpel, majd készítettem egy rajzot a látottakról. A novát annak ellenére, hogy már erősen halványodik, még így is a LM legfényesebb csillagaként azonosítottam. Becslésem szerint jó 1 magnitudóval fényesebb a környezeténél. Én olyan 5.5 magnitudó körülire tettem a fényét. Megnézve a fénygörbéjét ez stimmelt is. Sajnos már erősen halványodik. Az észlelést nehezítette a telehold fénye, mely elnyomta a halványabb csillagokat a LM-ben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések