2024. május 31., péntek

Májusi Napok

 

Májusban egyetlen és központi csillagunk rendkívüli aktivitást mutatott. Szerencsére szinte naponta tudtam róla képeket készíteni a Seestar S50 komplex, kis műszeremmel. Egyébként ez a poszt is bizonyítja, hogy értékelhető csillagászati megfigyeléseket lehet csinálni ezzel, a sokak részéről lesajnált kis műszerrel, hiszen legfontosabb a rendszeresség. Az pedig külön öröm, hogy a napvideók készítése kb. 10-15 percet vesz igénybe a "kipakolással", beállítással és felvételezéssel egyetemben. Ez nagy segítség olyannak, mint én is, aki nem rendelkezik saját obszervatóriummal. 

Az év ötödik hónapjában, ami egyébként a rómaiak termékenység istennőjéről, Maiaról kapta a nevét, összesen 20 alkalommal sikerült látható fényben megfigyelnem Napunkat. (Mellesleg megemlítem,  egy észlelés akkor ér valamit, ha azt feltölti az észlelő az MCSE Észlelésfeltöltőjére, így az mások által is hozzáférhetővé válik. Ezért mindegyiket fel is töltöttem annak rendje és módja szerint). A többi napon általában borult volt az ég, vagy egyéb elfoglaltságom miatt nem értem rá. Ez a 20 alkalom lehetővé tette, hogy betekinthessek Napunk életébe. Elsőnek 20 db fényképből készítettem egy kompozit képet, ahol az összes napfolt és azok vándorlása is látható egyszerre.

Májusi Nap.

Mint látható, nagyon eseménydús időszakon vagy túl. Több nagy, szabadszemes napfolt is volt ebben a hónapban. A hónap első dekádját a 13664 sorszámú csoport uralta, melynek kiterjedése bolygónkénak kb 15x-e lehetett. Nagyon aktív volt, május 9-én olyan kitörést produkált, melynek köszönhetően látványos sarki fényben gyönyörködhettünk. Erről számtalan fotó készült a közösségi oldalakra. A Nap első 10 napjáról külön kompozit képet készítettem, ahol jól látható a 13664 csoport kifejlődése. Május 4-én jelent meg néhány kisebb folt képében és 13-án fordult ki hatalmas csoportként. 

A 13664 csoport kifejlődése.

A képről sajnos a 7-i és 8-i állapot hiányzik, ezért látható a "luk". Északon több kisseb folt volt látható, a kompozit képen ezek összefolyva látszanak. Látványosabb, ha "életre" keltem ezeket a  képeket:

A 13664 csoport május 4. és 13. között.

A nagy foltok kifordulása után megnyugodni látszott egyetlen csillagunk, több kisebb foltot lehetet megfigyelni, de aktívabb a déli félteke volt, ahol a szép, klasszikus kinézetű 13685 számú foltot lehetett megfigyelni. Északon csak 26-án fordult be a nagyobb kiterjedésű 13691 számú csoport. Az alábbi kompozit képen ezt lehet látni fent, mint nagy kiterjedésű csoportot. 

Foltok május 14 és 30 között.

A napfolttevékenység mérőszáma az ún. relatív napfoltszám, mely májusban elég magas volt, általában 100 fölötti értékeket mutatott. Az alábbi grafikonon ennek alakulása látható, saját számlálásom alapján. A piros, szaggatott vonal a sarki fény idejét jelzi.

Napfolt relatív számok.

Nagyon úgy néz ki, hogy 13664 csoport május 28-án visszatért, szokás szerint új számot kapott, jelenleg 13697 számon fut. Az alábbi,  május 29-én készült képen, délkeleten, a korongon balra lent, látható.

Május 29-i kép, DK-n a visszatérő folt, É-n a 13691 folt terpeszkedik.

Végezetül nézzük meg központi csillagunk májusi eseményeit:


Májusi Nap.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések