2023. július 5., szerda

Két, újabb saját felfedezésű kettős az égbolton

Július 5-én nagyon jó hír érkezett a elektronikus postaládámba. Levelet kaptam Brian Mason úrtól az USNO-ból (United States Naval Observatory), ahol a Washington Double Star Catalog-ot gondozzák, hogy két újabb felfedezésemet fogadták el, és veszik fel a WDS-be. Ezek, ígéretük szerint a hónap végétől lesznek kereshetők a katalógusban. Így már három kettős csillag viseli az égbolton, a nekem kiosztott SZM névkódot. Ebben a bejegyzésben röviden ismertetem ezeket a kettős, illetve immáron többes rendszereket. Vezető képen az USNO épülete Washingtonban. Forrás:internet.


Idén április elsején jelent meg két cikkem a JDSO.org-on, ahol az bevezetőben említett megállapításaimat adtam közre a két rendszerrel kapcsolatban. A JDSO egy negyedéves periodika, ahol a kettős csillagokkal kapcsolatos tanulmányokat, cikkeket közölnek. Eddig 3 db publikációm jelent meg itt. Az elsőből lett a WDS 18005+5624 (SZM 1) páros a Sárkány (Draco) csillagképben. Erről korábban írtam bővebben a blogomon. Most az egyik cikkem a Kassziopeia csillagképben egy új négy csillagból álló rendszerről, a másik cikkem pedig a Bak csillagkép Zéta jelű csillag új tagjáról szólt. 

WDS 00376+5649 (SZM 2)

A Kassziopeia csillagképben található a WDS 00376+5649 (STI 1398) katalógus jelű páros. A Vatikáni Obszervatórium csillagásza Johan Stein atya fedezte fel 1911-ben, azóta szerepel a WDS-ben. és 10 db mérés készült róla. Az eredményeimet megosztottam annak idején az MCSE Észlelésfeltőltőjén is, valamint írtam róla egy cikket erre a blogra is.  A felfedezésről szóló cikkem elérhető a JDSO-n is.

Az SZM 2 rendszere a tagok jelölésével.

WDS 21267-2225 (SZM 3)

Bak Zétája, WDS 21267-2225 (SEE446), érdekes rendszer, eddig három tagját ismertük. A főcsillagot, ennek egy láthatatlan törpe kísérőjét, és még egy távolabbi társát B-vel jelölve. Mikor megvizsgáltam őket, rájöttem, hogy még egy csillag lehet tagja ennek a rendszernek, amit C-vel jelöltem meg. Ez a rendszert is beküldtem az MCSE Észlelésfeltöltőjére. Valamint a blogomra is írtam egy cikket róla, igaz nem az új kísérőről, hanem más aspektusból elemeztem a rendszert. A felfedezésről szóló publikáció is elérhető a JDSO-n.

Az SZM 3 rendszere a tagok jelölésével.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések